Så genomskådar du Greenwashing och förvirrande marknadsföring på ekohyllan

Carina Lagerstedt Nilsson, skaparen av RekoKollen och KemikalieKollen, hjälper oss att tyda innehållsförteckningar och förklarar vikten av äkta naturliga ingredienser. Få tips om hur du kan undvika greenwashing och vilseledande marknadsföring inom hudvårdsindustrin!

Har du fallit offer för marknadens greenwashing och vilseledande marknadsföring? Skaparen av “RekoKollen”; en app för ekologiska produkter med äkta innehåll, Carina Lagerstedt Nilsson berättar hur man ska tänka kring ekologiska och naturliga produkter inom den gröna hudvårdsbranschen. 

Carina menar att vi konsumenter inte ofta får tillgång till information om hur kemikalierna som godkänns i eko- och naturliga produkter produceras och att produkter som placeras på ”ekohyllan” inte alltid är så ekologiska och naturliga som dem ger sken av.

Du måste läsa innehållsförteckningar

Carina påpekar att om du verkligen vill ha koll på vilka ingredienser som finns i dina hudvårdsprodukter så gäller det att läsa innehållsförteckningen och faktiskt förstå vad som skrivs där. 

Det kan ofta vara så att innehållsförteckningen är väldigt svår att tyda, och ibland kanske man inte ens förstår vad en ingrediens faktiskt är. Mycket av det som står i förteckningar säger faktiskt inte konsumenten något alls. 

Carina ger ett exempel: om det står “extract” i innehållsförteckningen, så kan det vara lätt att tro att det är utblandat med förslagsvis en olja eller alkohol. Det som konsumenten inte får veta är att det kan också betyda att extraktet innehåller hjälpämnen som citronsyra, konserveringsmedel eller till och med syntetiska polymerer, vilket inte är något som är fördelaktigt att använda på huden alls. 

För att få veta vad som faktiskt menas när det står att en produkt innehåller extrakt så måste konsumenten direkt fråga tillverkaren, vilket såklart kan kännas jobbigt och svårt. 

Carina ger ännu ett exempel, när det står “glyceryl stearate”, och då är det inte endast en olja eller separat glyceryl utan då betyder det att tillverkaren har tagit glyceryl och blandat ut det med en fettsyra från den naturliga oljan. Det betyder att det inte längre är en naturligt förekommande ingrediens. 

Carina varnar alltså för att det ofta ligger mycket mer bakom namnet som står i innehållsförteckningen, och detta är väldigt svårt för konsumenten att veta utan tillgång till kunskap och viktig information. Om du vill lära dig mer om vad en ingrediens faktiskt betyder i innehållsförteckningen så kan du läsa om det på Carinas blogg Noterat på ekohyllansom.

greenwashing
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Greenwashing och förvirrande marknadsföring

I hudvårdsbranschen är “Greenwashing” väldigt vanligt enligt Carina. Greenwashing innebär att ett företag spenderar tid eller pengar på att framställa sig som miljövänlig, när de faktiskt inte är det. Företaget försöker alltså skapa en bild genom deras marknadsföring av att de har miljövänliga och ekologiska produkter när det kanske inte stämmer till 100 procent. Företaget belyser gärna sina miljövänliga insatser och döljer de insatser som inte är det. 

Det är också nämnvärt att inom hudvårdsbranschen är produkter som finns på den ekologiskt märkta hyllan inte alltid gjorda av naturliga råvaror. 

Carina ger ännu ett exempel som hon har lagt märke till. Företag kan ibland försöka betona att de vanligt förekommande konserveringsmedlet “natriumbensoat” finns i blåbär, plommon, kanel eller äpplen, för att ge intrycket av naturlighet. det ska låta mer naturligt. Däremot så är sanningen att natriumbensoat såklart inte tillverkas genom att stoppa ner blåbär eller äpplen i en centrifug och vips, så kommer natriumbensoat ut. Natriumbensoat är fabrikstillverkad och är inte en naturlig eller ekologiskt odlad ingrediens. 

Citronsyra eller “Citric acid” är ännu ett exempel. Man tror ju att det kommer från citron. Men så är det mer än ofta inte alls. Det är en svartmögel som matas med diverse olika saker som stressar fram tillväxten för att det ska bilda citronsyra.

Allt fler kemikalier av “naturligt” ursprung

Carina berättar också att det finns kemikalier som tillverkas inom petroleumindustrin, och idag kan de framställas genom fermentering istället. Till exempel med hjälp av mikroorganismer och bakterier. Så fort ingredienserna är tillverkade på det viset, biobaserade, så godkänns de (av olika eko-certifieringar såsom COSMOS eller Ecocert till exempel).

Vi fortsätter att producera massor av kemikalier hela tiden, och det skapas konstant fler och fler kemikalier. Men poängen är att det fortfarande är industriellt raffinerade kemikalier även om de inte är syntetiska.

När det gäller förvirrande marknadsföring så anser Carina att det finns väldigt många företag som medvetet marknadsför sina produkter på ett sätt som ska framställas miljövänligt och naturligt. På en Ecocert certifierad produkt kan det stå att 97% av ingredienserna i produkten kommer från naturligt ursprung. Då finns risken att konsumenten tänker att de köper en 100% ekologisk produkt när det faktiskt bara är en liten del som är ekologisk. 

Om du som medveten konsument vill köpa en ekologisk produkt så gäller det alltså att läsa och förstå innehållsförteckningen (INCI listan) på en produkt. Om du vill köpa en ekologisk produkt, se till att den är 100% ekologisk och låt dig inte luras av branschens medvetet förvirrande marknadsföring.

Vill du lära dig mer om hur du kan genomskåda Greenwashing och branschens marknadsföring, lyssna på hela intervjun genom att köpa din Livstidsbiljett här!  

Dela:

Sök

Om bloggen Holistisk Hudvård

Här hittar du kunskap och inspiration från Sveriges främsta hälsoinspiratörer inom holistisk hudvård som hjälper dig att förstå dig på din hud.

Bloggen belyser hur hud, kropp, själ och miljö hänger ihop och hur du äntligen kan skapa frisk och vacker hud du stortrivs i! 

Du kommer också få tips om om event och utbildningar som delar vårt helhetstänk.

Har du tips eller vill du skriva för oss? Hör av dig till hejsan@holistiskhudvard.se

Säg hej på:

Mest lästa:

Holistisk Hudvård

Relaterade inlägg